Vad gör marknadschefer annorlunda 2025?
- studiowendels
- 20 feb.
- 1 min läsning
Uppdaterat: 31 mars
"What are CMOs doing differently in 2025?"
Igår deltog jag i HubSpots webinarium "Marketing Leaders Masterclass: What are CMOs doing differently in 2025?" och fick med mig en hel del värdefulla insikter om framtidens marknadsföring.
Jag har här sammanfattat ett par större take-aways från webinariet. Inget direkt chockerande eller oväntat, men likväl viktiga saker att ta med sig i sitt dagliga arbete.
Be brief, be bright, be gone – I en värld med ett ständigt informationsflöde är det avgörande att komma till saken direkt. Leverera klara och slagkraftiga budskap snabbt för att fånga uppmärksamheten och lämna ett bestående intryck.
AI is king, and here to stay – Artificiell intelligens är inte bara en trend – den förändrar hur vi förstår och interagerar med våra kunder. Från personalisering till automatisering, AI är här för att stanna och revolutionera marknadsföringen. Förneka inte dess existens, låt dig inte skrämmas, lär dig, hoppa på tåget och använd AI.
AI generate, the marketer curate – AI kan skapa innehåll, men det är marknadsföraren som ska förfina, anpassa och sätta känslan. Den rätta balansen mellan automation och kreativitet ser till att innehållet verkligen engagerar. AI är redan avancerat och många modeller är svårslagna och imponerande, men det finns mycket felaktigheter och repetitivt innehåll som kan göra mer skada än nytta.
The attention span – Konsumenters uppmärksamhet är kortare än någonsin. Nyckeln till framgång? Fånga deras intresse direkt och håll ditt budskap kort för att behålla det.
Storytelling & visuals – Starka berättelser och visuellt tilltalande element är de bästa verktygen för att skapa engagemang. Genom att väva ihop känslomässiga berättelser och visuella intryck får du kontakt på djupet med din målgrupp.